مهندس جهان تاب: عمران شهری و توسعه فرهنگی، دو اولویت اصلی شورای شهرگلستان است

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

رئیس شورای اسلامی شهر گلستان، عمران شهری و توسعه فرهنگی را دو اولویت اصلی شورای اسلامی شهرگلستان برشمرد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری گلستان؛ شهرگلستان به عنوان سی و پنجمین شهر پرجمعیت کشور، امسال در حالی وارد سومین دهه از عمر شهری خود می شود که در بیست سال گذشته شاهد تحولات و تغییرات گسترده ای بوده است . گلستان ویژگی های منحصر به فردی دارد که تراکم جمعیتی بی نظیر را می توان برجسته ترین ویژگی آن نام برد. شورای اسلامی شهرگلستان تقریبا همپای تاسیس شهرداری گلستان تشکیل شده است. اندکی بیش از یک سال. براین اساس شورای شهر نقش برجسته ای در روند توسعه و دگرگونی های شهرگلستان داشته است .
در همین راستا و به مناسبت روز ملی شوراها مهندس عباس جهان تاب رییس جوان شورای اسلامی شهرگلستان پیرامون برنامه ها و اولویت های شورای شهر برای عمران و توسعه گلستان گفتگو کرده است.

در در پاسخ به اینکه، شما در دوره چهارم شورای اسلامی شهر گلستان هم حضور داشتید، به نظر شما بعد از گذشت چهار دوره از آغاز به کار شوراها این نهاد توانسته است به نقطه تکامل و جایگاه قانونی خود برسد، گفت: به نظر من در حال رسیدن به آن نقطه است و در حال قابل قبول و مطلوب و منطقی به آن جایگاه رسیده است. ولی برای رسیدن به آن جایگاه واقعی، باید تلاش کنیم . برای اینکه شورا به جایگاه واقعی خود برسد ، باید از چند جنبه نگاه کرد. یکی این که هرکسی که می خواهد نامزد انتخابات شورا شود ، قبل از آن  باید دیدش را وسیع کند . به قوانین و وظایف شوراها آگاهی پیدا کند خوب بداند.  چون شورای شهر باید طرح بدهد و برای چند سال آینده شهر  برنامه سازی و  برنامه ریزی کند . موضوع دیگر چون اعضای شورا به صورت  مستقیم با مردم در ارتباط هستند و درب  شورا هم به روی همه باز است و در  مسایل فرهنگی ، بهداشتی ، اقتصادی و عمرانی و حتی اشتغال ،  پیگیر هستند که شاید همه آنها  در حیطه وظایف شورا نباشد . اما چون اعضای شورای شهر در خط مقدم خدمت به مردم هستند و پیگیری مطالبات و درخواستهای مردم را وظیفه خود می دانند ، سعی می کنند به هر نحو ممکن مشکلات شهروندان را مرتفع نمایند . به نظر من شوراهای اسلامی شهر و روستا سیر تکاملشان  را طی می کنند . ولی نیاز به زمان دارد و در سالهای آتی روزهای بهتری در انتظار این نهاد مردمی خواهد بود.

مهندس جهان تاب در جواب این سوال که فکر نمی کنید بخشی از مواردی که گفتید به خود اعضای شوراها برمی گردد، اظهار داشت: ممکن است بعضی  از دوستان نسبت به حیطه اختیارات شورا آگاهی  و اطلاع نداشته باشند. اما بعد از ورود به شورا اطلاعات بیشتر و بهتری کسب می کنند. این طبیعی است. همانطور که گفتم برای رسیدن به جایگاه واقعی شوراها، باید آگاهی های هم مردم و هم داوطلبان و اعضای شورا افزایش یابد . این دروغ است که بگوییم در شهر گلستان می خواهیم برج میلاد بسازیم . هر عقل سلیمی می پذیرد که این نشدنی است . ولی اینکه بگوییم ما باید سالنهای ورزشی  و امکانات فرهنگی و بهداشتی شهرمان را افزایش دهیم ؛ این شدنی است و اگر نشد، ضعف ما به عنوان شورای اسلامی شهر است.

عزیزی, [۱۹.۰۵.۱۸ ۰۹:۱۴]
رئیس شورای اسلامی شهر گلستان، برنامه های شورای شهر در زمینه اعتماد سازی و بهبود نگاه مردم به شورای شهر را این گونه توصیف کرد: اگر گاهی بدبینی نسبت به یک عضو  شورا بوده ، نمی توان آن را به مجموعه شورای شهر تعمیم داد . هرکسی مسئول رفتار خودش است . ما فکر می کنیم بهترین راه برای اعتماد سازی ، کار است .  اگر این دوره سعی می کنیم نسبت به ادوار گذشته که کارهای خیلی خوب و شایسته ای انجام شد ، با برنامه ریزی بهتر و کار بیشتر دوره طلایی شهرگلستان را رقم بزنیم .
الآن  هر یک از اعضای شورای شهرگلستان به  طریقی درگیرکار برای شهر هستند.  یکی پیگیر مصوبات شوراست ، دیگری پیگیر احداث سالنهای ورزشی است و همین طور سایر اعضا هرکدام کاری را برعهده دارند . به  کمیسیسون ها هم تفویض اختیار کردیم و به معنای واقعی فعال هستند. برای تدوین بودجه سال 97 نظر کمیسیون ها را خواستیم و اعضا به صورت واقعی ساعتها نشستند و بحث کردند. من به نمایندگی از تمامی اعضای شورای شهر می گویم انصافا تک تک اعضا سالم و با تمام توان  مشغول کار هستند.
مردم ما مردم فهیم و ناظران خوبی هستند . همه300 هزار نفر ساکن شهر گلستان ما را نگاه می کنند و  می بینند که آیا عملکرد ما در شورای شهر خوب است یا نه؟ در ایام عید که هرجا می رفتیم شهروندان می گفتند که شما  دارید کار می کنید . این نشان می دهد که ما دیده می شویم و اعتماد مردم را جلب کردیم. در مجموع تا زمانی که در شورا اختلافی نباشد ، اختلافی بین شهردار و شورا نباشد و  اختلافی بین شورا و مسئولین نباشد ، روند  اعتماد سازی روز به روز افزایش پیدا می کند . در این جا باید از فرماندار محترم شهرستان جناب آقای دکتر سلیمان پور تشکر کنم که تعامل خوبی بین شوراها و دیگر دستگاه ها و ادارات شهرستان ایجاد کردند و موجب شدند که شورای شهر بتواند با فراغ بال به انجام وظایفش بپردازد. یکی از مهمترین کارهایی که شورای پنجم انجام داد ، جانمایی سایت اداری شهرستان بهارستان در گلستان بود . بعد از گذشت 7 سال از تاسیس شهرستان بهارستان، بیشتر ادارات جای مناسب و مشخصی ندارند و اغلب به صورت مستاجر در سطح شهرستان پراکنده هستند . از آنجا که شهرگلستان ، مرکز شهرستان بهارستان است ، شورای شهر برای هویت بخشی به شهرستان و  ایجاد سایت اداری در شهرگلستان ، محل مناسبی را که مردم بتوانند به سهولت به امور اداری خود برسند و کارهایشان را انجام دهند، مشخص کرد که یکی از بزرگترین و مهمترین تصمیمات شورای این دوره است. قطعاً وقتی مردم عزیز شهرمان این کارها و دستاوردها را می بینند و می شنوند ، به ما به عنوان خادمان خود اعتماد بیشتری خواهند داشت .

رئیس جوان شورای اسلامی شهر گلستان با تشریح اقدامات مدیریت شهری در خصوص افزایش درآمد پایدار شهرداری، بیان داشت: موضوعی که تقریبا در تمام شهرهای کشورمان مورد توجه است ، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری هاست. برای افزایش درآمدهای پایدار راه های مختلفی وجود دارد. خیلی از این پروژه هایی که در شهر اجرا  می شود، امروز به عنوان پروژه و نیاز شهر مطرح است . ولی چند سال آینده به منابع درآمدی برای شهرداری گلستان تبدیل می شوند. مثل  سالنهای ورزشی یا فرهنگسراها .
برای احداث ساختمان جدید  شهرداری مرکزی که یکی از پروژه های عظیم شهر است ، امسال بودجه پیش بینی کرده ایم . ساختمان فعلی  شهرداری گلستان در  بهترین جای شهرقرار دارد .  بعد از احداث ساختمان جدید و انتقال به آنجا ،  قصد ما  این است که ساختمان قبلی شهرداری را به مرکز تجاری و فرهنگی تبدیل کنیم که برای شهر هم درآمد زا خواهد بود .
همچنین در پارک جنگلی صد هکتاری ریه که  بازه زمانی چهار ساله برای تکمیل آن تعریف شده است ،  احداث  یک استادیوم ورزشی، تالار، رستوران و  محل های تفریح و تفرجگاه پیش بینی گردیده است که درآمد آنها  می تواند به شهرداری بازگردد و صرف خدمات رسانی به شهروندان شود .

عزیزی, [۱۹.۰۵.۱۸ ۰۹:۱۴]
وی با اشاره به اولویتهای اصلی شورای پنجم شهرگلستان خاطر نشان ساخت: اولویت اصلی ما با توجه به ضرورتها و نیازهای شهر، ساخت سالنهای ورزشی و فرهنگسراها و کتابخانه ها و ترویج مسائل فرهنگی و .. است. ما روی  دو موضوع خیلی توجه می کنیم ؛یکی عمران شهر و رفع نیازهای مردم و دیگری  فرهنگ سازی و ارتقای سرانه ها و امکانات  فرهنگی شهر .
موضوع دیگر افزایش مسیرهای دسترسی شهرگلستان به محورهای مواصلاتی است . راه ، محور اصلی توسعه شهرها در طول تاریخ بوده و هست. هر شهری که به راههای بیشتری دسترسی داشته باشد و در بن بست قرار نگیرد، پیشرفت و توسعه بیشتر و بهتری خواهد داشت . ما برای اینکه بتوانیم بار ترافیکی شهر را از جاده قدیم ساوه کم کنیم و مسیرهای ارتباطی شهرستان راضافه نماییم ، طرح احداث کمربندی شمالی شهرگلستان را تهیه کرده ایم . فرماندار محترم شهرستان هم این طرح را تایید کردند و بر اجرای آن تاکید دارند. با اجرای این طرح و احداث مسیر جدیدی که از رباط کریم آغاز شده و به موازات راه آهن تهران – جنوب در شهرگلستان ادامه می یابد و از آنجا به نسیم شهر و بلوار پایانه منتهی می شود . این طرح هم از اولویتهای اساسی ما خواهد بود .

از دیگر برنامه های ما نهضت آسفالت خیابانها و معابر است . برخی از محله های ما بیست سال پیش جدولگذاری  شده و  الان هیچ گونه کف ندارند. اینها می توانند محل نفوذ آب به زیر خیابانها یا زیر خانه های مردم باشند . برنامه ریزی شده است تا آبهای سطحی انتقال یابند و  تمام جداول براساس بلوک بندی نوسازی شوند. فکر می کنم در دوره پنجم شورا کل جداول سطح شهر بهسازی  و معضل آبهای سطحی برای همیشه برطرف شود و ما بتوانیم در کنار اجرای پروژه های عمرانی  که تعداد آنها  خیلی هم زیاد  است؛ این کار را هم انجام دهیم و به سرانجام برسانیم.

نمایش ادامه آرشیو